Learning strategies: the use of active methodologies in the training and qualification of preceptors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v34i02.1512

Keywords:

Teaching, Preceptorship, Competency-Based Education

Abstract

Objective: To narrate the experience of the use of active methodologies in the training and qualification of preceptors of the Residency Program in Family and Community Nursing. Method: This is an experience report on the qualification project. Eleven qualifications were carried out, divided into three modules: improvement of preceptorship skills; training aimed at clinical practice, and scientific events aimed at critical and complementary training, all developed from the use of active methodologies. The study had the participation of 100 preceptor nurses from October 2021 to March 2023. Conclusion: This experience demonstrated the importance of considering the assumption of Permanent Education for the qualification of the SUS. Training with active methodologies offered preceptors the necessary skills and knowledge to create a more interactive and participatory learning environment in health services as well as in didactic relationships with residents in training.

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Author Biographies

Jacqueline Oliveira de Carvalho, Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro

Mestre em Saúde Pública ENSP/Fiocruz. Enfermeira especialista em Gestão em Saúde IMS/UERJ. Programa de Residência em Enfermagem de Família e Comunidade da Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro PREFC/SMSRio. Rio de Janeiro, Brasil.

Letícia Vieira Lourenço, Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro

Mestre em Atenção Primária à Saúde. Enfermeira especialista em Saúde da Família e Comunidade. Programa de Residência em Enfermagem de Família e Comunidade da Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro PREFC/SMSRio. Rio de Janeiro, Brasil.

Michelle Adrianne da Costa de Jesus, Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro

Enfermeira especialista em Saúde da Família e Comunidade. Programa de Residência em Enfermagem de Família e Comunidade da Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro PREFC/SMSRio. Rio de Janeiro, Brasil.

Carla Pacheco Teixeira, Fundação Oswaldo Cruz - Fiocruz Rio de Janeiro

Doutora em Saúde Coletiva IMS/UERJ. Assistente Social/Sanitarista. Coordenadora Acadêmica Adjunta Nacional do Mestrado Profissional em Saúde da Família (PROFSAÚDE). Fundação Oswaldo Cruz.

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Published

2023-11-22

How to Cite

1.
Oliveira de Carvalho J, Vieira Lourenço L, da Costa de Jesus MA, Pacheco Teixeira C. Learning strategies: the use of active methodologies in the training and qualification of preceptors. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2023 Nov. 22 [cited 2024 Jul. 3];34(02). Available from: https://revistaccs.escs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1512

Issue

Section

Seção Temática - Mestrado ProfSaude

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