Challenges for tutoring in the training of specialists in health evaluation

an experience report

Authors

  • Thiago Rodrigues de Amorim Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal - SES-DF
  • Carla Moura Cazelli Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ
  • Tatiana Clarkson Mattos Fundação Oswaldo Cruz - Fiocruz
  • Bruno Leonardo Alves de Andrade Universidade de Brasília - UnB
  • Pat´rícia Pássaro da Silva Toledo Fundação Oswaldo Cruz - Fiocruz

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v32i04.1100

Keywords:

Health Evaluation, Distance Education, Tutoring.

Abstract

Objective: to describe the experience of the learning mediation process through tutoring in the Health Evaluation Specialization Course held on distance learning modality for health professionals at SES-DF between 2019 and 2020. Method: experience report carried out from document analysis as a source of data capture. Results and discussion: the exercise of tutoring composed the dimension of educational practice as a dialogic and participatory relationship in the production of meaning, mediating the teaching-learning process related to health evaluation. The link between tutors and students was an important strategy for building knowledge in the context of problematizing pedagogies and developing evaluation plans. Conclusion: tutoring played a relevant role in the student's trajectory by providing mediation for the role of students in the teaching-learning process about the theory and practice of M&A, especially in the SES-DF environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Rodrigues de Amorim, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal - SES-DF

Mestre em Ciências da Saúde pela Universidade de Brasília (UnB). Especialista em Saúde Pública (UFES) e Epidemiologia (UFG). Enfermeiro da Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal. Orientador de aprendizagem do Curso de Especialização Avaliação em Saúde (ENSP/Fiocruz). Brasília, DF

Carla Moura Cazelli, Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ

Mestre em Ciência da Saúde Pública (ENSP/Fiocruz). Professora Assistente aposentada da Faculdade de Ciências Médicas (FCM)-UERJ. Tutora do Curso de Especialização Avaliação em Saúde (ENSP/Fiocruz). Rio de Janeiro, RJ.

Tatiana Clarkson Mattos, Fundação Oswaldo Cruz - Fiocruz

Mestre em Educação Profissional em Saúde (EPSJV/Fiocruz). Tutora do Curso de Especialização Avaliação em Saúde (ENSP/Fiocruz). Rio de Janeiro, RJ.

Bruno Leonardo Alves de Andrade, Universidade de Brasília - UnB

Doutor em Bioética pela Universidade de Brasília (UnB). Tutor do Curso de Especialização Avaliação em Saúde (ENSP/Fiocruz). Brasília, DF.

Pat´rícia Pássaro da Silva Toledo, Fundação Oswaldo Cruz - Fiocruz

Mestre em Ensino em Biociências e Saúde (IOC/FIOCRUZ). Tutora do Curso de Especialização Avaliação em Saúde (ENSP/Fiocruz). Rio de Janeiro, RJ.

References

- Paim J, Travassos C, Almeida C, Bahia L, Macinko J. The Brazilian health system: history, advances, and challenges. Lancet [internet]. 2011 [cited 2021 aug 10]; 377(9779):1778-97. Available from: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(11)60054-8/fulltext doi:10.1016/S0140-6736(11)60054-8

– Santos EM, Natal S, organizadores. Dimensão sócio-histórica: unidades didático-pedagógicas: políticas públicas de saúde, atitude social em avaliação. Rio de Janeiro: ABRASCO; 2005.

– Bosi MLM, Mercado-Martinéz FJ. Avaliação de políticas, programas e serviços de saúde: modelos emergentes de avaliação das reformas sanitárias na América Latina. In: Campos RO, Furtado JP, organizadores. Desafios da avaliação de programas e serviços em saúde: novas tendências e questões emergentes. Campinas: Editora da Unicamp; 2011.

– Santos EM, Cruz MM, organizadores. Avaliação em saúde: dos modelos teóricos à prática de avaliação de programas de controle de processos endêmicos. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2014.

– Brasil. Casa Civil da Presidência da República. Avaliação de políticas públicas: guia prático de análise ex ante volume 1 [internet]. Brasília: Ipea; 2018 [cited 2021 july 22]. 192 p. Available from: https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/livros/livros/180319_avaliacao_de_politicas_publicas.pdf

– Champagne F, Contandriopoulos A, Brousselle A, Hartz Z, Denis J. A avaliação no campo da saúde: conceitos e métodos. In: Brousselle A, Champagne F, Contandriopoulos A, Hartz Z, organizators. Avaliação: conceitos e métodos. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2011.

- Brasil. Casa Civil da Presidência da República. Avaliação de políticas públicas: guia prático de análise ex post, volume 2. [internet]. Brasília: Casa Civil da Presidência da República; 2018 [cited 2021 july 22]. 301 p. Available from: https://ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/livros/livros/181218_avaliacao_de_politicas_publicas_vol2_guia_expost.pdf

– Felisberto E. Da teoria à formulação de uma Política Nacional de Avaliação em Saúde: reabrindo o debate. Ciência & Saúde Coletiva [internet]. 2006 [cited 2021 july 22]; 11(3):553-563. Available from: https://www.scielo.br/j/csc/a/Fgb6jmhFx35gSRrqXfp6pyb/?lang=pt&format=pdf

– Carvalho ALB, Souza MF, Shimizu HE, Senra IMVB, Oliveira KC. A gestão do SUS e as práticas de monitoramento e avaliação: possibilidades e desafios para a construção de uma agenda estratégica. Ciência & Saúde Coletiva [internet]. 2012 [cited 2021 july 27], 17(4):901-911. Available from: https://www.scielo.br/j/csc/a/zbbKf7BZXVhZZQCF4ZrLPdm/?format=pdf&lang=pt

– Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca. Coordenação de Desenvolvimento Educacional e Educação a Distância. Caderno do aluno: curso avaliação em saúde. 2. ed. Rio de Janeiro: CDEAD; 2019.

- Santos EM, Cardoso G, Abreu D. E-learning e pedagogias problematizadoras: uma experiência brasileira em ensino de Monitoramento e Avaliação. In: Pereira Neto A, Flynn N, organizators. Internet e saúde no Brasil: desafios e tendências. São Paulo: Cultura Acadêmica; 2020.

– Preti O. Tutoria no curso de pedagogia à distância da UFMT: concepções e representações. [Relatório de pesquisa]. Cuiabá: Instituto de Educação, Núcleo de Educação Aberta e a Distância, Universidade Federal de Mato Grosso; 2003.

– Flick U. Introdução à Pesquisa Qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed; 2009.

– Souza J, Kantorski LP, Luis MAV. Análise documental e observação participante na pesquisa em saúde mental. Revista Baiana de Enfermagem [internet]. 2011 [cited 2021 sept 15]; 25(2):221-228. Available from: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/5252/4469

– Aarts B, Bauer M. A construção do corpus: um princípio para a coleta de dados qualitativos. In: Bauer M, Gaskell G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Editora Vozes; 2002.

- Pedroso DE. Interfaces Gráficas em Ambientes de E-learning: Caso VIASK [dissertation]. Florianópolis: Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina; 2002.

– Peixoto J. Tecnologias e relações pedagógicas: a questão da mediação. Revista de Educação Pública [internet]. 2016 [cited 2021 sept 6]; 25(59):367-379. Available from: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/3681/2579 doi https://doi.org/10.29286/rep.v25i59/1.3681

- Freire P. Educação e Mudança. 14. ed. São Paulo: Paz e Terra; 1988.

– Freitas M, Heidemann LA, Araújo IS. Educação nas sociedades do conhecimento: o uso de recursos educacionais abertos para o desenvolvimento de capacidades de ação emancipatórias. Educação em Revista [internet]. 2021 [cited 2021 sept 15]; 37:e20857. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20857 doi: http://dx.doi.org/10.1590/0102-469820857

- World Health Organization. Novel coronavírus (2019-nCoV): situation report [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2020 [cited 2021 sept 15]. Available from: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-statement-on-ihr-emergency-committee-on-novel-coronavirus-(2019-ncov)

Published

2021-12-31

How to Cite

1.
Rodrigues de Amorim T, Moura Cazelli C, Clarkson Mattos T, Leonardo Alves de Andrade B, Pássaro da Silva Toledo P. Challenges for tutoring in the training of specialists in health evaluation: an experience report. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2021 Dec. 31 [cited 2024 Jul. 3];32(04). Available from: https://revistaccs.escs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1100

Issue

Section

Seção temática - Especialização em Avaliação em Saúde