Assesment of the objective structured clinical examination (OSCE) for undergraduate and teachers in nursing

Authors

  • Rinaldo de Souza Neves Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS
  • Angela Ferreira Barros Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS
  • Márcia Maria de Araújo Esper Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal
  • Thiago José Nunes Bezerra Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v27i04.55

Abstract

Objective: evaluate the students and professors perception about the OSCE in a Nursing Graduation Course. Materials and Methods: It is a cross-sectional study, quali-quantitative, descriptive and documentary. Participated in this survey 52 students submitted to OSCE and 22 professors in 2013. Different semi-structured questionnaires were applied to students as well as professors. The quantitative analysis was given from the percentage distribution and measures of central tendency. Qualitative data were categorized by Content Analysis, proposed by Bardin. Results and Discussion: It was found that OSCE is an important assessment for the student training. Logistics and evaluation during the exam were satisfactory, but aspects related to realism and simulation need improvement. Final Considerations: It is suggested more technological investment during the preparation of the OSCE, in order to contribute to the development of skills among the students.

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Author Biographies

Rinaldo de Souza Neves, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

1 Enfermeiro, doutor em Ciências da Saúde pela Universidade de Brasília. Docente do Curso de Graduação em Enfermagem da Escola Superior de Ciências da Saúde, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal, Brasil. 

Angela Ferreira Barros, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

Enfermeira, doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual Paulista. Docente da Escola Superior de Ciências da Saúde, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal, Brasil.  rinaldodesouza@gmail.com

Márcia Maria de Araújo Esper, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal

Pedagoga, especialista em Gestão do Trabalho e Educação na Saúde. Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal, Brasil. 

Thiago José Nunes Bezerra, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal

Enfermeiro, especialista em Enfermagem Pediátrica. Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal, Brasil.

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Published

2017-10-24

How to Cite

1.
Neves R de S, Barros AF, Esper MM de A, Bezerra TJN. Assesment of the objective structured clinical examination (OSCE) for undergraduate and teachers in nursing. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2017 Oct. 24 [cited 2024 Jul. 3];27(04):309-16. Available from: https://revistaccs.escs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/55

Issue

Section

Educação

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