Mental Health Support Service for Health Students

Experience Report

Authors

  • Estela Ribeiro Versiani Escola Superior de Ciências da Saúde
  • Ana Socorro de Moura Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS
  • Ana Laura de Queiróz Pereira Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS
  • Catharina Marques de Faria Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS
  • Isabela Lemos Ferrer Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS
  • Melorie Kern Capovilla Sarubo Baptistella Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v32i02.922

Keywords:

Student Health Services, School Mental Health Services, Mental Health, Health Students

Abstract

Objective: To describe the events that led to the consolidation of a mental health service in a Higher Education Institution (HEI). Method: This is an experience report in which a historical rescue was made from the minutes of the meetings of the Academic Center of Medicine, the Final Report produced by the Working Group responsible for restructuring of this service and other documents of this HEI. This process occurred because of the active mobilization of students, through the Mental Health Front, together with professors who would come to compose this service ant the Direction of this HEI. Results: The service was reactivated in 2019 and remains open with contributions from the coordination and the Academic Centers of this HEI, even during the suspension of classes due to the Sars-CoV-2 pandemic. Between July 2019 and October 2020, 112 students were welcomed by the services, including medical and nursing students, and medical and multiprofessional residents. However, the is still lack of knowledge on the part of students about the continuous operation of this service. Conclusion: The experience reported shows a student and administrative body that recognized the importance of a permanent support center offered by the institution and, together, developed the project for this service, to seek to meet the mental health needs and demands of the student body. To consolidate itself in the promotion of mental health, it is important that this service increases its staff with other professionals and uses new tools to assist students in their mental health care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Estela Ribeiro Versiani, Escola Superior de Ciências da Saúde

Psicóloga, Docente do Curso de Graduação em Medicina da Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS), Brasília, Distrito Federal

Ana Socorro de Moura, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

Enfermeira, Docente da Escola Técnica de Saúde de Brasília (ETESB), Brasília, Distrito Federal

Ana Laura de Queiróz Pereira, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

Acadêmica de Medicina, Curso de Graduação em Medicina, Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS), Brasília, Distrito Federal

Catharina Marques de Faria, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

Acadêmica de Medicina, Curso de Graduação em Medicina, Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS), Brasília, Distrito Federal

Isabela Lemos Ferrer, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

Acadêmica de Medicina, Curso de Graduação em Medicina, Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS), Brasília, Distrito Federal

Melorie Kern Capovilla Sarubo Baptistella, Escola Superior de Ciências da Saúde - ESCS

Acadêmica de Medicina, Curso de Graduação em Medicina, Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS), Brasília, Distrito Federal

References

Flesch BD, Houvèssou GM, Munhoz TN, Fassa AG. Episódio depressivo maior entre universitários do sul do Brasil. Revista de Saúde Pública. 2020; 54:11. https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2020054001540

Fernandes M, Silva JS, Sousa CDCM, Sá AG, Monteiro EAS, Oliveira AL, et al. Prevención del suicidio: concepción de estudiantes universitarios. Enfermería Universitaria. 2019; 16(4):414-423. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.4.622

Cazolari PG, Cavalcante MDS, Demarzo MMP, Cohrs FM, Sanudo A, Schveitzer MC. Burnout and Well-Being Levels of Medical Students: a Cross-Sectional Study. Revista Brasileira de Educação Médica. 2020;44(4). https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.4-20190138.ing

Grether EO, Becker MC, Menezes HM, Nunes CRO. Prevalência de Transtornos Mentais Comuns entre Estudantes de Medicina da Universidade Regional de Blumenau (SC). Revista Brasileira de Educação Médica [online]. 2019;43(1Supl.1):276–285. https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20180260

Paixão AHDS. A influência de metodologias ativas de aprendizagem na qualidade de vida de universitários: aspectos sociais, emocionais e físicos [Monografia]. Universidade Federal de Sergipe; 2018. https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8384.

SILVA CECD, Nascimento AOD, Nascimento IJBD, Couto MHSHFD, Souza Filho LECD, Cunha KDC. Saúde Mental de Alunos de Medicina Submetidos à Aprendizagem Baseada em Problemas: Revisão Sistemática da Literatura. Revista Brasileira de Educação Médica. 2020; 44(4). http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v44.4-20200052

Fletcher A. Meaningful Student Involvement Guide to Students as Partners in School Change. 2nd ed. Olympia, WA, USA; 2005. https://soundoutorg.files.wordpress.com/2020/08/d45dc-msiguide.pdf

Colegiado de Ensino, Pesquisa e Extensão/CEPE da Escola Superior de Ciências da Saúde/ESCS. Resolução nº 18, de 17 de dezembro de 2014. Regulamentar o Serviço de Apoio ao Estudante/SAE para os Cursos de Graduação da Escola Superior de Ciências da Saúde/ESCS [resolução na internet]. [Acesso em 22 set 2020]. Disponível em: http://www.escs.edu.br/arquivos/resolucoes/2014/18ServicoApoioEstudante.PDF.

Centro Acadêmico de Medicina da Escola Superior de Ciências da Saúde [homepage na internet]. Reunião Ordinária do Centro Acadêmico do Dia 09/02/2018 [Acesso em 22 set 2020]. https://www.atocadacoruja.com/atas-2018

Centro Acadêmico de Medicina da Escola Superior de Ciências da Saúde [homepage na internet]. Estatuto do Centro Acadêmico de Medicina da Escola Superior de Ciências da Saúde (CAMESCS) [Acesso em 22 set 2020]. https://www.atocadacoruja.com/documentos-e-atas

Escola Superior de Ciências da Saúde. Projeto de Reestruturação do Servido de Apoio ao Discente [Manuscrito]. Brasília: Escola Superior de Ciências da Saúde (ESCS); 2019.

Karp JF, Levine AS. Mental Health Services for Medical Students — Time to Act. New England Journal of Medicine. 2018;379(13):1196-1198. DOI: 10.1056/NEJMp1803970

Ryan G, Marley I, Still M, Lyons Z, Hood S. Use of mental-health services by Australian medical students: a cross-sectional survey. Australasian Psychiatry. 2017;25(4):407-410. https://doi.org/10.1177/1039856217715990

De Souza JRS, Akerman M. Centro de Apoio ao Docente e Discente: avaliação por docentes e discentes universitários. ABCS Health Sci. 2015;40(3):257-262. http://dx.doi.org/10.7322/abcshs.v40i3.805

Murakami K, Barros GCD, Peres CM, Flauzino RH, Colares, MDFA. Atuações de um centro educacional e psicológico junto a estudantes universitários. Revista Brasileira de Orientação Profissional. 2018; 19(1):109-119.

Thornicroft G, Mehta N, Clement S, Evans-Lacko S, Doherty M, Rose D et al. Evidence for effective interventions to reduce mental-health-related stigma and discrimination. The Lancet. 2016;387(10023):1123-1132. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(15)00298-6

Ebert DD, Franke M, Kählke F, Küchler AM, Bruffaerts R, Mortier P et al. Increasing intentions to use mental health services among university students. Results of a pilot randomized controlled trial within the World Health Organization’s World Mental Health International College Student Iniciative. International jornal of methods in psychiatric research. 2019; 28(2):e1754. https://doi.org/10.1002/mpr.1754

Published

2021-07-13

How to Cite

1.
Versiani ER, de Moura AS, Pereira AL de Q, Faria CM de, Ferrer IL, Sarubo Baptistella MKC. Mental Health Support Service for Health Students: Experience Report. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2021 Jul. 13 [cited 2024 Jul. 3];32(02). Available from: https://revistaccs.escs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/922

Issue

Section

Educação

Most read articles by the same author(s)