Behavior in Coronavirus times in Brazil: use of hashtags at the beginning of social distancing

Authors

  • Larissa Ferentz Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Murilo Noli da Fonseca Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Nicole Santos Accioly Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Carlos Mello Garcias Pontifícia Universidade Católica do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v31iSuppl%201.690

Keywords:

Coronavirus Infections, Pandemic, Quarentine

Abstract

The world has faced the worst pandemic in history: the new coronavirus, Covid-19. In view of the situations of social isolation adopted by different cities in Brazil, the use of the internet and social media has increased substantially. The objective of this research is to analyze the importance of sharing between users, to minimize the impacts of social distance. The method consists of content analysis by identifying Hashtags most used in March 2020 (during the beginning of social isolation) compared to April 2020 (when isolation was adopted by all Brazilian states). As main results, it is observed that official terms such as ‘covid’ and ‘coronavirus’ together add up to almost 20 million hashtags early in the isolation. In the Portuguese language, the expressions ‘stayathome’ and ‘quarantine’ totaled almost 4 million in the first month. The growth rate from one month to the next is on average 138%, which proves the increase in the use of hashtags during the isolation period. Finally, it should be noted that it was possible to observe the importance of using social media, both for sharing information and for preserving interactions between friends and family.

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Author Biographies

Larissa Ferentz, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Doutoranda e Mestra em Gestão Urbana pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Especialista em Gestão Ambiental pela Faculdade Souza. Engenheira Ambiental pela PUCPR.

 

Murilo Noli da Fonseca, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Mestrando em Gestão Urbana pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Especialista em Gestão Ambiental de Empresas pelo Instituto Souza. Bacharel em Geografia pela Universidade Federal do Paraná.

Nicole Santos Accioly, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Doutoranda e Mestra em Gestão Urbana pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Engenheira Ambiental pela PUCPR.

Carlos Mello Garcias, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Doutor em Engenharia Civil pela Universidade de São Paulo, mestre em Recursos Hídricos e Saneamento Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Engenheiro Civil pela Universidade Federal do Paraná. Professor do Programa de Pós Graduação em Gestão Urbana da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. 

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Published

2020-07-13

How to Cite

1.
Ferentz L, Noli da Fonseca M, Santos Accioly N, Mello Garcias C. Behavior in Coronavirus times in Brazil: use of hashtags at the beginning of social distancing. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2020 Jul. 13 [cited 2024 Jul. 3];31(Suppl1):131-43. Available from: https://revistaccs.escs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/690

Issue

Section

Fast Track : COVID-19