Virtual escape room: gamified strategy for developing clinical reasoning among nursing students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v34i03.1647

Keywords:

Education in Nursing, Gamification, Nursing Students, Nursing, Teaching

Abstract

Objective: report the experience of creating, developing, and implementing a virtual escape room and its ability to promote the development of clinical reasoning. Method: the study was conducted with nursing students from a public university in the Federal District and evaluated by both students and faculty members. Result: The escape room proved to be capable of motivating and engaging students, bringing meaning to their learning experience and placing the student at the center of the process. The application of this concept offers significant advantages for nursing students, providing a unique dynamic and enhancing their learning and memorization abilities. Conclusion: the results demonstrated positive impacts on the students' education and professional preparation, making them more confident and better prepared to meet the daily demands of the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aerton Pinheiro Marzagão Filho, Universidade de Brasília - UnB

Graduado em Saúde Coletiva pela Universidade de Brasília (UnB) . Brasília, DF, Brasil. 

Jonas Lotufo Brant, Universidade de Brasília - UnB

Médico Veterinário. Doutor em Saúde Coletiva. Professor do Departamento de Saúde Coletiva da Universidade de Brasília (UnB). Brasília, DF, Brasil.

Francino Machado de Azevedo Filho, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Enfermeiro, Doutor em Enfermagem. Enfermeiro da Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal e professor da Universidade Estadual de Goiás. Goiás, Brasil.

References

Silva K, Guedes-Granzotti RB; Cesar CPHAR; Dornelas R. O jogo como ferramenta de ensino e aprendizagem em fonoaudiologia. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, 2018 jan./mar; 13(1)78-88. DOI: ttps://doi.org/10.21723/riaee.v13.n1.2018.8866

Higgs J, Jones M. Clinical Reasoning in the Health Professions. Oxford: Butterworth-Heinemann; 1995. Available from: https://books.google.com.br/books/about/Clinical_Reasoning_in_the_Health_Profess.html?id=yxXXLn1Yco4C

Alvares, Ana Maria T. Informática na educação: Estudo dos jogos educativos computadorizados (Aspectos técnicos, Educacionais e Valorativos). Dissertação de Mestrado. 2004. Available from: http://biblioteca.unisantos.br/tede/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=19

Csikszentmihalyi M. Flow. HarperCollins; 2009. Available from: https://books.google.com.br/books/about/Flow.html?id=epmhVuaaoK0C&redir_esc=y

Carvalho EC, Oliveira-Kumakura ARS, Morais SCRV. Raciocínio clínico em enfermagem: estratégias de ensino e instrumentos de avaliação. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017;70(3):662-8. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0509.

Preliminar V, Guedes G, Harllen Pontes Da Silva B, Tori R. Escape Room em Realidade Aumentada: Proposta de um Serious Game para o Ensino Fundamental I [Internet]. Available from: https://especializacao.icmc.usp.br/documentos/tcc/giovanna_guedes.pdf

Rau, MCTD. A ludicidade na educação: uma atitude pedagógica. Curitiba: Ibpex, 2007. Available from: https://www.bvirtual.com.br/NossoAcervo/Publicacao/6228

Silveira, Marcia C. da. Atividades lúdicas e a matemática. In Ulbra - Universidade Luterana do Brasil (org.). O lúdico na prática pedagógica. Curitiba: Ibpex, 2009.p.113-129. Available from: https://www.estantevirtual.com.br/livros/ulbra/o-ludico-na-pratica-pedagogica/2891761003

Lino de Macedo, LúciaA, Norimar Christe Passos. Os jogos e o lúdico: na aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed; 2005. Available from: https://books.google.com.br/books/about/Os_Jogos_e_o_L%C3%BAdico_na_Aprendizagem_Esc.html?id=4KnkAAAACAAJ&redir_esc=y

Kishimoto TM. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. Cortez Editora; 2017. Available from: https://books.google.com.br/books/about/Jogo_brinquedo_brincadeira_e_a_educa%C3%A7%C3%A3.html?id=On02DwAAQBAJ&redir_esc=y

Savi, R, Ulbricht, VR. Vista dos jogos digitais educacionais: benefícios e desafios [Internet]. seer.ufrgs.br. [cited 2023 Apr 14]. Available from: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/14405/8310.

Published

2024-06-18

How to Cite

1.
Marzagão Filho AP, Brant JL, Machado de Azevedo Filho F. Virtual escape room: gamified strategy for developing clinical reasoning among nursing students. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2024 Jun. 18 [cited 2024 Jul. 3];34(03). Available from: https://revistaccs.escs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1647

Issue

Section

18º Prêmio CEPEn 2023