Experience with active methodologies in a ‘Person-Centered Clinical Interview’ course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v34i01.1535

Keywords:

Medical Education, Patient-Centered Care, Active Learning, Gamification Experiential Learning, Patient Simulation

Abstract

Active methodologies are strategic for meaningful learning. In the health field, they represent an alternative to the content volume sometimes mechanically exposed to students before they can apply it in the practical field. Thus, they encourage the development of skills that will be used in practical activities with patients and other professionals. We present the experience developed in the discipline Person-Centered Clinical Interview (ECCP) at Ouro Preto Federal University for one semester, using an educational methodology based on gamification and clinical simulation through the appointment evaluation by the Calgary-Cambridge guide. Strategies, motivations, and results of an intervention are described, involving dramatization of activities and participation of students individually, in groups, and collectively in three moments, providing a significant learning experience. Adherence to the strategy was observed, expanding ECCP knowledge, upgrading learning and reflections on their respective practices during the simulations, registering the involvement of all actors in an active education-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabrieli Cristina Lima, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduanda de Medicina na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Rua Dois, Campus Morro do Cruzeiro, Ouro Preto-MG, 35400-000.

Luis Henrique Rodrigues dos Santos, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduando de Medicina na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Leonardo Cançado Monteiro Savassi, Universidade Federal de Ouro Preto

Docente do Departamento de Medicina de Família Comunidade, Saúde Mental e Coletiva (DEMSC) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Mestre e Doutor em Ciências da Saúde/ Saúde Coletiva, sub-área: Educação em Saúde (CPqRR/FIOCRUZ-Minas).

References

Flexner A. Medical education in the United States and Canada. From the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching, Bulletin Number Four, 1910. Bull World Health Organ. 2002;80(7):594-602. Epub 2002 Jul 30. PMID: 12163926; PMCID: PMC2567554. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12163926/

Savassi LCM, Dias EC, Gontijo ED. Formação médica, Atenção Primária e interdisciplinaridade: relato de experiência sobre articulações necessárias. Rev. Docência Ens. Sup., Belo Horizonte, v. 8, p. 189-204, 2018. Disponível em https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2339

Mitre SM, Siqueira-Batista R, Girardi-de-Mendonça JM, de Morais-Pinto NM, Meirelles C de AB, Pinto-Porto C, et al.. Active teaching-learning methodologies in health education: current debates. Cien Saude Colet [Internet]. 2008;13 Suppl 2:2133–44. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-81232008000900018

Almeida FN, Lopes AA, Coutinho DM, Cardoso AJ, Santana LA, Santos VP, Guimarães LH, Oliveira LJA. Formação Médica na UFSB: III. Aprendizagem Orientada por Problemas e Competências. Rev Bras Educ Medica [Internet]. Jan 2018 [citado 27 jul 2023];42(1):129-41. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v41n3rb20170026

Ribeiro VMB. Discutindo o conceito de inovação curricular na formação dos profissionais de saúde: o longo caminho para as transformações no ensino médico. Trab educ saúde [Internet]. 2005 Mar;3(1):91–121. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1981-77462005000100006

Freitas CM, Freitas CASL, Parente JRF, Vasconcelos MIO, Lima GK, Mesquita KO de, et al.. USO DE METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM PARA A EDUCAÇÃO NA SAÚDE: ANÁLISE DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA. Trab educ saúde [Internet]. 2015;13:117–30. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sip00081

Engelhorn, C. A. O Uso do Role-Play no Ensino da Técnica de Anamnese e de Habilidades de Comunicação para Estudantes de Medicina. Revista Brasileira De Educação Médica [Internet]. 2019 [acesso em 2023 jan 20]; 43(3), 178–183. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n3RB20180243

Rocha SR, Romão GS, Setúbal MSV, Collares CF, Amaral E. Avaliação de Habilidades de Comunicação em Ambiente Simulado na Formação Médica: Conceitos, Desafios e Possibilidades. Rev bras educ med [Internet]. 2019 [acesso em 2023 jan 20]; 43(1):236–45. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190154

Paiva, J. H. H. G. L., Barros, L. C. M., Cunha, S. F., Andrade, T. H. de S., & Castro, D. B. de. O Uso da Estratégia Gameficação na Educação Médica. Revista Brasileira De Educação Médica [Internet]. 2019 [acesso em 2023 jan 20]; 43(1), 147–156. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n1RB20170140

Dohms MC. Videogravação de consulta como instrumento docente para ensino da comunicação clínica na atenção primária à saúde. Tese (Doutorado em Ciências Médicas) – Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo. São Paulo, p 114-115, 2018.

Published

2023-11-14

How to Cite

1.
Lima GC, Rodrigues dos Santos LH, Savassi LCM. Experience with active methodologies in a ‘Person-Centered Clinical Interview’ course. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2023 Nov. 14 [cited 2024 May 18];34(01). Available from: https://revistaccs.escs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1535