Interprofessional education: perception of undergraduates from the Education through Work for Health/Interprofessionality Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v33i02.1157

Keywords:

Interprofessional education, Interprofessional relations, Interdisciplinary practices, Training of human resources in health

Abstract

Objective: evaluate the perception of students from the Education Program through Work for Health/Interprofessionality on interprofessional education at different levels of health care. Methods: quantitative cross-sectional exploratory and descriptive study with 53 participants who responded to the Readiness Interprofessional Learning Scale, on an online platform, with the results being statistically analyzed by Shapiro-Wilk, T-Student, Kruskal-Wallis and chi-square, to perform the comparisons, and Statistical Package for Social Sciences version 25.0 software. Results: students showed positive attitudes towards interprofessional performance. Regarding professional identity, the majority of the students disagree about negative attitudes to interprofessional learning, but they differed in relation to the professional autonomy and clinical objectives. Discussion: the graduation, in the view of the majority, does not contribute to train a professional who works better as a team. Conclusion: participants demonstrated positive attitudes towards teamwork and collaboration, professional identity and health care focused on the patient.

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Author Biographies

Amanda de Souza Schlosser, Universidade Católica de Brasília

Graduanda em Medicina pela Universidade Católica de Brasília. Brasília, Brasil

Eloá Fátima Ferreira de Medeiros, Universidade Católica de Brasília

Mestre em Gerontologia. Professora Titular da Universidade Católica de Brasília. Brasília, Brasil

José Jean Silva de Oliveira, Universidade Católica de Brasília

Fisioterapeuta granduado pela Universidade Católica de Brasília. Brasília, Brasil

Neuza Moreira de Matos, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal - SESDF

Mestre em Gerontologia. Enfermeira da Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal. Policlínica de Taguatinga. Brasília, Brasil

Thiara Dias Cafe Alves Mariano, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal - SESDF

Mestranda em Ciências da Reabilitação. Terapeuta Ocupacional na Policlínica de Taguatinga, Secretaria de  Estado de Saúde do Distrito Federal . Brasília, Brasil.

Vera Regina Cerceau, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal - SESDF

Mestranda em Ciências e Tecnologia em Saúde. Nutricionista na Policlínica de Taguatinga, Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal . Brasília, Brasil.

Vitória Ruana do Vale Silva, Universidade Católica de Brasília

Graduanda em Psicologia pela Universidade Católica de Brasília. Brasília, Brasil

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Published

2022-07-08

How to Cite

1.
de Souza Schlosser A, Ferreira de Medeiros EF, Jean Silva de Oliveira J, Moreira de Matos N, Dias Cafe Alves Mariano T, Cerceau VR, do Vale Silva VR. Interprofessional education: perception of undergraduates from the Education through Work for Health/Interprofessionality Program. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2022 Jul. 8 [cited 2024 Jul. 3];33(02). Available from: https://revistaccs.escs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1157

Issue

Section

Educação