The Health Evaluation Course experience: a distance learning training proposal at ENSP/Fiocruz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v32i04.1072

Keywords:

Health training, Distance learning, Unified Health System, Teaching materials, Teaching

Abstract

Objective: this paper discusses certain aspects of distance learning in health education, considering the guidelines of the Brazilian national public health system. The 4th offer experience of the Health Evaluation Course, a lato sensu postgraduate, emphasizes how Sergio Arouca National School of Public Health seeks to attend the health field specific needs. Method: for this discussion, besides selecting strategic moments of the course trajectory, assessment tools, answered by students and teachers, based on three axes that reflect its pedagogical principles were analyzed. Results: this study contributes to educational processes improvement based on a training procedural perspective and an expanded health concept; thus, it might qualify other distance learning health courses. Conclusion: attending the course quality intended was only possible through democratic management of work processes, where participation has an indispensable epistemological principle. It is concluded that the educational process is alive and, therefore, demands constant improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henriette dos Santos, Escola Nacional de Saúde Pública - ENSP/Fiocruz

Mestre em educação e ciências em saúde/psicóloga. Fiocruz/ Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Paula Celestino de Almeida, Escola Nacional de Saúde Pública - ENSP/Fiocruz

Especialista em inovação e gestão em educação a distância/bióloga. Fiocruz/ Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Diogo Cesar Nunes, Escola Nacional de Saúde Pública - ENSP/Fiocruz

Doutor em psicologia social/professor. Fiocruz/ Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Maria Leonor de Macedo Soares Leal, Escola Nacional de Saúde Pública - ENSP/Fiocruz

Graduação em matemática/professora. Fiocruz/ Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Fabio de Faria Peres , Escola Nacional de Saúde Pública - ENSP/Fiocruz

Doutor em saúde pública/sociólogo. Fiocruz/ Rio de Janeiro, RJ, Brasil

References

Rosado-Pinto P, Malta D, Mahomed Sidat M, Feuerwerker LCM, Fresta M, Hartz Z, et al. Formação de recursos humanos em saúde. Anais do Instituto de Higiene e Medicina Tropical [Internet]. 2019 [cited 2021 Apr 4];18:17–24. Available from: https://doi.org/10.25761/anaisihmt.334

World Health Organization. Global strategy on human resources for health: Workforce 2030 [Internet]. 2016 [cited 2021 Mar 16]. Available from: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/250368/9789241511131-eng.pdf

World Health Organization. Increasing access to health workers in remote and rural areas through improved retention [Internet]. World Health Organization. 2010 [cited 2021 Mar 18]. Available from: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44369/9789241564014_eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Figueiredo GO, Vermelho SC. Desafios para a qualidade da educação a distância: teoria crítica, processo de trabalho e interação social. EmRede - Revista De Educação a Distância [Internet]. 2017 [cited 2021 Mar 3];4(1):4–26. Available from: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/239

Rizzotto MLF, Gil CRR, Carvalho M de, Fonseca ALN, Santos MF. Força de trabalho e gestão do trabalho em saúde: revelações da avaliação externa do Programa de Melhoria do Acesso e da Qualidade na Atenção Básica no Paraná. Saúde em Debate [Internet]. 2014 [cited 2021 Apr 4];38(special). Available from: https://doi.org/10.5935/0103-1104.2014S018

Carvalho M. Contribuições ao planejamento da força de trabalho em saúde para a atenção básica [Internet]. [Campinas]; 2012 [cited 2021 Mar 17]. Available from: https://repositorio.observatoriodocuidado.org/handle/handle/2165

Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Projeto Político Pedagógico. Rio de Janeiro: ENSP/Fiocruz; 2014.

Mill D, Dias-Trindade S, Moreira JA. Subsídios para a Educação a Distância como campo investigativo. Revista EducaOnline [Internet]. 2019 [cited 2021 Mar 30];13(1):79–98. Available from: https://revistaeducaonline.eba.ufrj.br/edi%C3%A7%C3%B5es-anteriores/2019-1/subs%C3%ADdios-para-a-educa%C3%A7%C3%A3o-a-dist%C3%A2ncia-como-campo-investigativo

Mill D, Dias-Trindade S, Vieira AMDP. Educação a Distância: ensino, aprendizagem e inclusão. Revista Diálogo Educacional [Internet]. 2019 [cited 2021 Mar 25];19(60):1–13. Available from: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24862/23272

Patto MHS. O ensino a distância e a falência da educação. Educação e Pesquisa [Internet]. 2013 Jun [cited 2021 Apr 13];39(2):303–18. Available from: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200002

Freire MN, Torrez B, Ribeiro A. Formação em saúde e educação a distância: as escolhas desafiadoras de uma escola socialmente compromissada. EmRede - Revista de Educação a Distância [Internet]. 2017 [cited 2021 Mar 31];4(1):27–37. Available from: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/245

Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Coordenação de Desenvolvimento Educacional e Educação a Distância. Caderno do aluno: Curso avaliação em saúde. 2nd ed. Rio de Janeiro: CDEAD, ENSP, Fiocruz; 2019.

Chartier R. A história cultural entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL; 2002.

Burke P. O que é história cultural? 2nd ed. Rio de Janeiro: Zahar; 2008.

Fonseca TNL. História da educação e história cultural. In: Veiga CG, Fonseca TN de L, editors. História e historiografia da educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica; 2003. p. 49–75.

Castanho SEM. Questões teórico-metodológicas de história cultural e educação. In: Lombardi JC, Casimiro APBS, Magalhães LDR, editors. História, cultura e educação. São Paulo: Autores Associados; 2006. p. 137–68.

Santos H, editor. Caderno do aluno: Curso de Avaliação em Saúde. Rio de Janeiro: EAD/ENSP; 2011.

Prado MEBB. A mediação pedagógica: suas relações e interdependências. In: XVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE [Internet]. Brasília: UNB/UCB; 2006 [cited 2021 Mar 24]. Available from: https://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/470/456

Valle L do, Bohadana EDB. Interação e interatividade: por uma reantropolização da EaD online. Educação & Sociedade [Internet]. 2012 Dec [cited 2021 Mar 28];33(121). Available from: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000400003

Melo MSM, Silva MB, Coelho RDAA, Silva Neto JM. O papel da equipe multidisciplinar em cursos técnicos a distância (E-Tec/EAD/UFPA): reflexões e vivências. In: 24° CIAED Congresso Internacional ABED de Educação a Distância [Internet]. UFBA; 2018 [cited 2021 Apr 12]. Available from: http://www.abed.org.br/congresso2018/anais/trabalhos/6104.pdf

Struchiner M, Ricciardi RMV, Vetromille VP. O painel de especialistas no processo de apreciação analítica de sistemas hipermídia para o ensino de graduação. In: IV Congresso RIBIE [Internet]. Brasília; 1998 [cited 2021 Mar 29]. Available from: http://www.ufrgs.br/niee/eventos/RIBIE/1998/pdf/com_pos_dem/170.pdf

Moraes RA, Dias AC, Fiorentini LMR. As Tecnologias da Informação e Comunicação na educação: as perspectivas de Freire e Bakhtin. UNIrevista [Internet]. 2006 Jul [cited 2021 Apr 6];1(3):1–9. Available from: https://docplayer.com.br/5998175-As-tecnologias-da-informacao-e-comunicacao-na-educacao-as-perspectivas-de-freire-e-bakhtin.html

Saviani D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 32nd ed. Campinas: Autores Associados; 1999.

Mayer RE. Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press; 2009.

Scriven M. The Methodology of Evaluation [Internet]. Lafayette; 1966 Mar [cited 2021 Mar 28]. (Social Science Education Consortium). Report No.: 110. Available from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED014001.pdf

Vilas Boas BM. Avaliação formativa e formação de professores: ainda um desafio. Linhas Críticas [Internet]. 2021 Dec 31 [cited 2021 Apr 11];12(22):75–90. Available from: https://doi.org/10.26512/lc.v12i22.3283

Mendes OM. Formação de professores e avaliação educacional: o que aprendem os estudantes das licenciaturas durante sua formação [Internet]. [São Paulo]; 2006 [cited 2021 Apr 13]. Available from: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-21062007-095349/publico/TeseOlenirMariaMendes.pdf

Romão JE. Avaliação dialógica: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez; 2005.

Freire P. Política e educação: ensaios. São Paulo: Cortez; 2001.

Freire P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra; 1996.

Freire P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água; 2003.

Tardiff M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes; 2012.

Bicalho RNM, Oliveira MCSL de. O processo dialógico de construção do conhecimento em fóruns de discussão. Interface - Comunic, Saude, Educ [Internet]. 2012 [cited 2021 May 20];16(41):469–83. Available from: https://doi.org/10.1590/S1414-32832012005000028

Deslandes SF. Notas para elaboração de projetos de investigação científica e projetos de intervenção. In: Leitão CF, Santos H, editors. Curso de impactos da violência na saúde: caderno do aluno: orientações para o curso de especialização. Rio de Janeiro: EAD/ENSP; 2012. p. 80–104.

Almeida Filho N, Paim JS. La crisis de la salud pública y el movimiento de la salud colectiva en Latinoamérica. Cuadernos Médicos Sociales [Internet]. 1999 [cited 2021 May 6];40(75):5–30. Available from: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/6060/1/Paim%20JS%2c%20Almeida%20Filho%20N%201999.pdf

Published

2022-02-10

How to Cite

1.
dos Santos H, Celestino de Almeida P, Nunes DC, de Macedo Soares Leal ML, de Faria Peres F. The Health Evaluation Course experience: a distance learning training proposal at ENSP/Fiocruz. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2022 Feb. 10 [cited 2024 Jul. 3];32(04). Available from: https://revistaccs.escs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1072

Issue

Section

Seção temática - Especialização em Avaliação em Saúde