Impacts on the teaching of the Biosafety in Dentistry in the face of COVID-19 pandemic

Authors

  • Cláudia Batista Mélo Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Gabrieli Duarte Farias Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Amanda Pereira Ferraz Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Letícia Regina Marques Beserra Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Cassiane Pereira de Lucena Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Emily Vitória Duarte Lopes Centro Universitário Unifacisa
  • Ilda Khatania Pereira da Silva Cavalcante Centro Universitário de João Pessoa
  • Carmem Silvia Laureano Dalle Piagge Universidade Federal da Paraíba - UFPB

DOI:

https://doi.org/10.51723/ccs.v33i01.1043

Keywords:

Biosafety, COVID-19, Higher Education Institution, Dentistry

Abstract

Objective: to investigate the offering of the curricular component Biosafety in the Dentistry course in all the Higher Education Institutions in Brazil. Method: documental, descriptive and quantitative research. The universe was composed of 1,023 institutions and the sample was 413. Results: It was found that 41.9% offer the curricular component Biosafety, 39% of which is mandatory and 2.9% optional. Most curricula offer Biosafety between the first and third periods (75.3%), with a course load between 30 and 60 hours (83.7%), in the theoretical modality (55.4%) and 6% have more than one curricular component destined exclusively for Biosafety teaching. Significant data were obtained (p=0.012) when associating the administrative category with the implementation of the curricular component Biosafety during the pandemic of COVID-19 and with the face-to-face return of classes (p=0.009). Conclusion: It is concluded that the institutions that made the Biosafety curricular component available had a gradual return to practical classes.

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Author Biographies

Cláudia Batista Mélo, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Professora Associada da Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Brasil

Gabrieli Duarte Farias, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Graduanda em Odontologia. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Brasil

Amanda Pereira Ferraz, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Graduanda em Odontologia. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Brasil

Letícia Regina Marques Beserra, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Graduanda em Odontologia. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Brasil

Cassiane Pereira de Lucena, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Graduanda em Odontologia. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Brasil

Emily Vitória Duarte Lopes, Centro Universitário Unifacisa

Graduanda em Odontologia. Centro Universitário Unifacisa. João Pessoa, Brasil.

Ilda Khatania Pereira da Silva Cavalcante, Centro Universitário de João Pessoa

Graduanda em Odontologia. Centro Universitário de João Pessoa. João Pessoa, Brasil

Carmem Silvia Laureano Dalle Piagge, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Odontóloga. Professora Associada da Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Brasil

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Published

2022-03-25

How to Cite

1.
Batista Mélo C, Duarte Farias G, Ferraz AP, Marques Beserra LR, Pereira de Lucena C, Duarte Lopes EV, Cavalcante IKP da S, Dalle Piagge CSL. Impacts on the teaching of the Biosafety in Dentistry in the face of COVID-19 pandemic. Com. Ciências Saúde [Internet]. 2022 Mar. 25 [cited 2024 May 18];33(01). Available from: https://revistaccs.escs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/1043

Issue

Section

Educação

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